Bildspel som visar arbetsprocessen
Kund
År
2020
Roll
- UX/UI Designer
Metoder
- – Research
- – Intervjuer
- – Skapa effektiva flöden
- – Low-fidelity Wireframes
- – High-fidelity Wireframes
- – Klickbar prototyp
Bokningstjänsten hade många besökare men de flesta hoppade av innan de hunnit nå kassan. Uppdraget gick ut på att hitta orsaken och lösa problemet genom att designa ett mer användarvänligt flöde.
BAKGRUND
VW Group hade under flera år byggt en egenutvecklad bokningsprodukt för servicetjänster. Den fungerade gemensamt för deras olika varumärken som Audi, Seat, Skoda, KIA och Volkswagen och var byggd i olika versioner, kopplad till de olika varumärkenas egna webbplatser. Det fanns även en neutral version integrerad med de olika återförsäljares webbplatser.
PROBLEMSTÄLLNING
Tjänsten hade många besökare men de flesta hoppade av innan de hunnit nå kassan. Orsaken till det var inte helt fastställd fast det fanns misstankar.
Den främsta var att den hade byggts i omgångar under flera års tid och nu var som ett lapptäcke. Samtidigt fanns det många måsten och hierarkier bland de olika systemen som hade gjort det svårt att skapa bra flöden från början.
Hypotesen var att en remake behövde göras och att det skulle leda till bättre konvertering. Man ville även passa på försöka skapa merförsäljning på olika sätt i flödet.
UPPDRAGET
Uppdrag gick ut på att försöka hitta orsaken till den dåliga konverteringen. Sedan skapa ett mer användarvänligt bokningsflöden. Tiden var begränsad i tanke på komplexiteten.
MIN ROLL
Jag inledde med att göra research, bland annat för att ta reda på varför användarna hoppade av. Hypoteser togs sedan fram och verifierades genom intervjuer med riktiga användare av tjänsten.
För att ta reda på vilka måsten som fanns för de olika bakomliggande systemen intervjuades utvecklarna. Efter det ritade vi tillsammans upp nya mer användarvänliga flöden som fungerar.
Till sist tog jag fram låg- och högupplösta wireframes för de olika flödena.
KUNDNYTTA
Kunden fick förslag på hur det med hjälp av en förhöjd användarupplevelse, både mobilt och desktop går att minska nuvarande avhopp i flödena (bounce rate). De fick också förslag på hur det går att väva in och erbjuda användaren olika tilläggstjänster längs med flödet. Detta ihop skapar en bättre konvertering. De fick också högupplösta filer i FIGMA ihop med instruktioner.
Arkitektur
Wireframes
Low-fidelity Mobile
High-fidelity Desktop
High-fidelity Mobile