Bildspel som visar arbetsprocessen

Kund
År
2021 – 2022
Roll
- – Ux/Ui Designer
- – Produktdesigner
- – Interaktionsdesigner
Uppgifter
- – Användarflöden
- – Prototyping
- – Användartester
- – Ui design
- – Branding
- – Skriva Ux-texter (ENG)
Hösten 2021 kontaktade start-upen ”Prev.” byrån där jag arbetade för att få hjälp med att vidareutveckla sin egenbyggda prenumerationstjänst för p-piller i appformat. De hade hört om vår expertis inom innovativ produktutveckling och digitala lösningar. Jag var med och ledde dem genom processen, med målet att skapa en mer användarvänlig produkt som bättre mötte användarnas behov.
BAKGRUND
Prev. ville erbjuda en prenumerationstjänst för p-piller via en app, riktad mot marknader där tillgången till preventivmedel är begränsad eller kunskapsnivån låg. De ville inte bara vara en plattform för läkemedelsförsäljning, utan även en trovärdig källa för saklig information och på sikt utvecklas till en livsstilsapp snarare än en traditionell ”doktor online”-tjänst.
Hanteringen av prenumerationer och all kommunikation med användarna skedde genom appen, medan de fysiska produkterna levererades av lokala leverantörer i respektive land.
PROBLEMSTÄLLNING
Prev. hade utvecklat en första version av en app med hjälp av ett externt team i Indien och hade redan lyckats få in flera hundra prenumeranter, vilket bekräftade att affärsidén var hållbar.
Utmaningen var att tjänsten inte konverterade i den utsträckning som förväntades i relation till de resurser som investerades. Den största orsaken var en bristfällig användarupplevelse, vilket ledde till att majoriteten av användarna hoppade av innan de nådde köpsteget.
MIN ROLL
Jag analyserade varför appen inte presterade som förväntat och identifierade problem i användarresan. Utifrån detta presenterade jag lösningar och byggde en interaktiv prototyp som testades iterativt på målgruppen, både genom fysiska tester och remote-tester i Indien och Polen.
Slutligen designade jag en förbättrad version av tjänsten, där både gränssnitt och känsla anpassades för att bättre motsvara målgruppens förväntningar och behov.
KUNDNYTTA
✔ Helhetslösning för ökad konvertering – Kunden fick en genomarbetad produkt som inte bara fokuserade på att optimera konvertering, utan även gav en bättre och mer sammanhängande användarupplevelse.
✔ Djupare förståelse för tjänstens ekosystem – Under projektet fick kunden insikt i vikten av att förstå helheten istället för att enbart fokusera på konverteringsoptimering. De lärde sig hur alla delar i en tjänst samverkar – från varumärkets profilering och marknadsföring till appen, webbsidan, olika system och externa leverantörer.
✔ En hållbar och långsiktig strategi – Genom att få en tydligare bild av hur användarna upplever varje kontaktpunkt med företaget kunde kunden arbeta vidare på egen hand och utveckla tjänsten på ett mer strategiskt och långsiktigt sätt.
Prototyp
Se prototyp Xd low-fidelity wireframe