Kund
År
2018
Roll
- Webbutvecklare
Uppgifter
- Logotyp
Webbplats
Asienmat.se
Mitt aktuellaste egna projekt. En samlingsplats för alla som gillar asiatisk mat.
BAKGRUND Har ätit mer asiatisk än västerländsk mat de senaste 15 åren. Dessutom har jag varit i nästan alla länder i Asien och provat maten i där i autentisk miljö. Asiatisk mat har naturligt kommit att bli ett av mina stora intressen. Därför kom jag på att det skulle vara kul att göra en site som handlar om asiatisk mat.
LÖSNING Projektet är under utveckling och ska resultera i en site som handlar om asiatisk mat. Innehållande artikel-blogg, recept-register och en guide som förklara vad olika saker är.
Kund
År
2003–2018
Roll
- Art Director
- Grafisk formgivare
Team övrigt
- Forntendutvecklare
- Copywriter
Uppgifter
- Logotyp
- Webbsida
- SEO, SEM
URL
Logofabriken.se
Under en ryggsäcksresa i Asien, kort efter IT-kraschen och då modem och uppringt Internet inte var helt ovanligt, fick jag en ide. Borde det inte gå att jobba med grafisk design över nätet på distans? Något år senare hade jag byggt Sveriges första tjänst för beställning av logotyper över nätet i paketform.
BAKGRUND 2002 läste jag en artikel om en lärare i grafisk formgivning i USA som gjorde logotyper över nätet på sin fritid. I Sverige fanns ännu inget liknade så jag gjorde en del research och bestämde mig sedan för att bygga Sveriges första tjänst för beställning av logotyper över nätet i paketform. Läs mer om projekt digital normad här.
FÖRST I SVERIGE Eftersom jag inte kunde html började jag jobba ihop med en frontend-utvecklare och 1 maj 2003 lanserade vi logofabriken.se. Tjänsten marknadsfördes genom löpande annonser i de starta-eget-tidningar som fanns då. När Google senare började med Adwords-annonser 2004, hoppade jag direkt på det, vilket gav ett mycket bra resultat.
BLEV EN SNACKIS Första versionen av logofabriken.se var enkelt byggt men då affärsmodellen med att köpa grafiskt material till fast pris över nätet var helt nytt i Sverige, blev siten snabbt en snackis. Flera kända internetentreprenörer hörde av sig med lovord och gratulationer.
Två år efter start gick logofabriken.se så pass bra att jag kunde leva på den. Men samtidigt kom också första konkurrensen.
TOPPADE ALLA SÖKORD År 2007 när konkurrensen började hårdna, byggde jag en ny version. I samband med arbetet med min internationella site, Logoking.com (se nedan) hade jag lärt mig mycket om internationell SEO. Siten byggdes därför punkt och prick enligt rådande SEO-riktlinjer. Eftersom de flesta företag i Sverige låg efter ganska mycket när det SEO på den tiden, toppade jag snart alla sökord när det gäller logotyper och beställningarna ramlade in snabbare än jag hann att leverera. Under den perioden hade jag 2-3 frilansare som hjälpte mig och som jag samarbetade med online.
Jag toppade sök-listorna i nästan i fem år till Google slutligen gjorde om sina algoritmerna och jag förlorade mina placeringar nästan över en natt (den kända och beryktade uppdateringen Google Penguin, april 2012).
DJUPINTEVJUAT 600 ST FÖRETAGARE Har jobbat med cirka 600 st företagskunder över hela Sverige sedan start. Alla har jag djupintervjuat per telefon för att kunna förstå deras verksamhet, målgrupp och behov. De flesta har jag aldrig träffat fysiskt.
Kund
År
2005–2012
Roll
- Art Director
- UX/UI Designer
- Projektledare
Team övrigt
- Frontendutvecklare
- Backendutvecklare
- Copywriter (svensk)
- Copywriter (engelsk)
- Advokat
- Bankman Nordea
- Betalväxel
Uppgifter
- Grafisk profil
- Webbsida
- SEO, SEM
LogoKing.com
Internationell e-handelsite med försäljning av logotyper i halvfabrikat. Det vill säga att man först kan se logotypen, färdig i ett gallleri innan man väljer att köpa den. Vid köpet tas den ner från siten och köparen ägen upphovsrätten. Idéen att sälja på det sättet var ny i världen och första åren var siten mycket framgångsrikt. Jag hade kunder från världens alla hörn. Från Tongaöarna till bl.a. en forskarstation i norra Alaska. En logo kostade ca 1 500-2 000 kr.
BAKGRUND Efter att ha jobbat med min andra site logofabriken.se i två år (se ovan) hade jag massor av överblivna logoförslag som jag ägde upphovsrätten till, därför började jag undersöka om det inte gick att ta konceptet med att sälja grafiskt material online ett steg vidare framåt.
Efter lite research hittade jag en nystartad site i Norge som hade tänkt på liknade sätt. De sålde logo template:s online där de skrev in beställarens företagsnamn under symbolen. Men samma symbol såldes flera gånger till olika kunder och siten och konceptet gav inget vidare bra intryck. Konceptet var svårt att förstå och det sista man ville göra var att använda sitt betalkort på siten. På den här tiden, 2004 var de flesta väldigt skeptiska till att betala saker och ting online.
KONCEPT Jag bestämde mig för att bygga en liknande site men ta det ytterligare ett steg längre och göra allting mycket bättre. Tydligare och mer förtroendeingivande. Det skulle kännas tryggt att använda betalkortet på siten. Det viktigaste var att varje logo bara skulle säljas en gång. Efter köpte skulle den sedan plockas bort automatisk med ett script. Eftersom den största marknaden var USA och det är lätt att bli stämd där, behövde jag också sätta ihop skyddande juridiska avtal.
VARUMÄRKE Jag letade länge efter ett passande namn för varumärket och slutligen köpte jag domänen Logoking.com för ganska dyra pengar av en kille i USA.
UX & UI Jag gjorde UX och UI arbetet själv. I UX-arbetet intervjua jag företagare i min omgivning. Det var viktigt att alla skulle förstå hur siten fungerade och känna sig trygga i att betala online. Jag ritade även förklarande illustrationer och skrev tydliga instruktioner för att besökarna skulle förstå hur konceptet fungerade.
Tog sedan fram wireframes och skisser så alla i arbetsgruppen skulle få samma bild på vad jag ville bygga. Sedan gjorde jag all grafik och alla knappar m.m. som behövdes.
Innan lansering testa vi siten på en ganska stor grupp och ändrade lite beskrivade texter efter.
TEAM Jag tog in en frontend:are och en backend:are för att sätta ihop det hela tillsammans med mig. Texter skrevs av en svensk copy och översattes sedan av en översättningsbyrå till amerikansk engelska. Jag hittade en översättare där som kunde ge texterna rätt lediga ton som jag var ute efter. En advokat med internationell erfarenhet av juridik och immateriella rättigheter togs in för att skriva alla juridiska avtal (inte billigt).
E-HANDELSLÖSNING På den här tiden var det både svårt och dyrt och sätta upp en betallösning. Speciellt när man skulle ut på den internationella marknaden med olika valutor och olika momsregler beroende på kontinent.
Jag ordna möte med banken och fick ett avtal, skaffade valutafickor och sedan också en betalväxel hos Samport (grundaren av Samport blev så imponerad av konceptet att han senare blev mina största kunder).
LANSERING 2005 Siten kom upp lagom till att jag flyttade till Bangkok hösten 2005. Men sedan återstod 100-tals timmar med att lägga upp produkter i galleriet. Och att jobba med SEM (search engine marketing). Det som tog mest tid var att få siten att synas internationellt på olika sökord. Försäljningen tog därför inte fart förrän efter ett år och många lärotimmar senare. Under några år låg siten sedan i toppen på världslistan på sökordet Company Logos och Premade logos, vilket medförde bra försäljning.
MÖRDANDE KONKURRENS Med åren började konkurrens från världens alla hörn att dyka upp. Plötsligt blev det var svårt att stå emot utan att ha ett stort team och en massa ekonomiska resurser i ryggen. Siter som 99design kom också med helt nya affärsidéer om hur man skulle säja grafisk material online (auktion).
År 2012 hade jag precis börjat samarbeta med en SEO-byrå i Indien som hjälpte mig med att bygga länkar och annat, när Google plötsligt lansera sin uppdatering Google Penguin. Google Penguin gillade inte vad jag och den indiska byrån hade gjort och straffade därför ut siten. Det hela skedde över en natt och efter det tappade jag lusten för att fortsätta.
2016 började jag tänka på att väcka liv i siten igen och göra om konceptet lite på en gång. Den versionen har aldrig lanserats (skiss ovan).
Kund
År
2011–2014
Roll
- UX/UI Designer
- SEO, SEM
Uppgifter
- Logotyp
- Grafisk profil
- HTML, CSS
FrilansOnline.se
Hade länge funderat på varför det inte fanns en bra site som kopplar ihop frilansare och beställare i Sverige. En dag hittade jag en sådan som redan var färdigbyggd och lanserad till försäljning, så jag slog till och köpte den. Syftet var att bygga om den till något bättre.
BAKGRUND Jag hade jobbat en del med frilansare som jag tog in vid behov som hjälp. Både svenska och internationella. Jag hade också haft planer på att bygga en site som kopplar ihop frilansare och beställare, så när jag såg en sådan redan byggs site till försäljning slog jag till.
KONCEPT Siten hade två målgrupper. Den första små- och mellanstora företag som ville beställa tjänster online från frilansare för att få det billigare än att gå till byrå. Den andra målgruppen var frilansare som sålde olika tjänster online.
Sitens CMS var mycket avancerat byggt med många funktioner och det fanns tre olika inloggningsroller (beställare, frilans och admin). Det fanns också en inbyggd bank där köparen deponerade in en handpenning.
TIDIGARE REGI Den tidigare ägaren hade lagt ner cirka två år på att utveckla och marknadsföra siten. Han hade börjat med att köpa licens för ett färdigt CMS som han hade twikat till själv med hjälp av html, css och php.
Han hade sedan marknadsfört siten flitigt bland annat genom att skiva pressmeddelanden. Både Resume och Cap & Design hade skrivit om den med länkade artiklar.
FUNKTION Uppdragsgivaren postade sitt uppdrag som syntes i en lista på 1:a sidan. Samtidigt gick det ut ett meddelande till alla frilansare som hade bockat i att de ville ha uppdrag som matchade samma tjänsteområdet. De frilansare som var intresserade av uppdraget, anmälde sedan sitt intresse till uppdragsgivaren genom siten. Uppdragsgivaren valde därefter ut vem han ville jobba med och deponerade en handpenning till sitens inbyggda bank. Banktransaktionerna sköttes i bakgrunden av mig som site-ägare med hjälp av ett PayPal-konto. Frilansarna hade egna offentliga profiler med personlig portfolios där de kunde lägga upp sina arbeten.
Vid övertagandet hade siten cirka 500 st aktiva medlemmar men de hade börjat irritera sig på att så få jobb postades.
UX/UI Jag började med att analysera varför den tidigare ägaren inte hade lyckats med att få igång siten. Efter lite UX-arbete (frågat målgruppen vad de tyckte) kom jag fram till följande:
- IDENTITET Logon och den grafiska identiteten kändes inte proffsigt utförd och drog ner förtroendet på siten. Jag tog därför fram en ny.
- FELBYGGD STARTSIDA. 1:a sidan var byggd för att kommunicera lika mycket med beställaren som frilansarna. Men det blev rörigt när man pratar med båda målgrupperna samtidigt. Efter olika tester visade det sig att de enda man skulle prata med var de lägger upp uppdrag på siten. Nämligen beställaren. Det visade sig att man inte behövde prata eller förklara så tydligt för frilansarna hur det fungerade. För finns det jobb så kommer de ändå göra allt de kan för att anstränga sig hur det går till. Jag kallar det för sockerbits-effekten.
- TOG BORT INBYGGD BANK & KRAV PÅ DEPOSITION Det fanns en inbyggd bank där beställaren skulle sätta in 20% av det totala beloppet till siten innan arbetet kunde börja. Problemet var att ingen vågade sätta in några stora belopp. Och köpare och säljare gjorde istället upp affären privat vid sidan om. De lite mer på varandra än på siten. Jag tog därför bort banken och kravet på att lägga deposition.
- TOG BORT AVGIFT PÅ 7% FÖR ATT POSTA UPPDRAG
Det kostade innan 7% att posta ett uppdrag. Det resultera i att köpare och säljare istället gjorde upp affären vid sidan om siten. De lite mer på varandra än på siten. Jag tog därför bort den funktionen tills vidare.
RESULTAT Det lönade sig bra att bygga om siten. Och det resulterade i större intresse och gav mer och återkommande trafik för en poriod.
Men efter ett tag dök tjänster som Offerta och Servicefinder plötsligt upp med stora marknadsföringsbudgetar. Detta ihop att företaget som hade byggt CMS:et gick upp i rök och inte längre tillhandahöll några uppdateringar, gjorde att jag bestämde mig för att avveckla siten.
Kund
Experiment
År
2010
Roll
- Webbutvecklare
- SEO:are
Uppgifter
- SEO
- Dreamweaver
Team övrigt
URL
Animal-symbols.com
Religious-symbols.net
De båda siterna var tänkt som ett snabbt SEO-expriment. Men har nu under åtta år, utan underhåll dominerat sökorden (internationellt) som jag optimerade dem för. Tillsammans har de mer än 30 000 st besökare i månaden.
BAKGRUND 2010 försökte jag lära mig programmet Dreamweaver för att kunna bygga webbsidor själv utan att behöva ta in dyra utvecklare. Samtidigt höll jag på med ett eget SEO-projekt där jag byggde sidor med information om symboler. Jag byggde därför på prov två enkla siter i Dreamweaver. En om djur- och en om religösa-symboler. Båda var max SEO-otimerade.
RESULTAT Det hela var ett SEO-expriment men Google älskade siterna. Även många skolor i världen länkar till dem och använder informationen i undervisningen. Idag har de båda siterna mer än totalt 30 000 st besökare i månaden, fastän de inte är mobilanpassade. Prova att sök på olika djursymboler. Tex ”snake-, lion-, tiger-, cat symbol” m.fl. Eller ”islam symbol”.