Kund
År
2017
Min roll
- UX/UI Designer
- WP-utvecklare
- Konsult
Team övrigt
- Backend-utvecklare
Uppgifter
- Logotyp & grafisk profil
- Webbplats
- Ta fram symboler
URL
Paventia
BAKGRUND Paventia, en nystartat konsultmäklare inom IT & Teknik, behövde en förtroendeingivande grafisk profil och en webbplats. På webbplatsen skulle det bland annat gå att lägga upp listade uppdrag som skulle gå att söka genom formulär. Det var viktigt att formuläret var kopplat till varje unikt uppdrag.
LÖSNING För att hålla budgeten nere, twika vi om ett WP-tema som var framtaget för liknande målgrupper.
Kund
År
2016
Min roll
- WP-utvecklare
- Digital Designer
- Konsult
Team övrigt
Marknadskonsult
Uppgifter
- Webbplats med parallax-effekt
- Logotyp
Url
Foodies & Brands
BAKGRUND Foodies & Brands är en talangagentur för profiler som verkar inom mat, dryck och fungerar som en länk mellan dem och olika varumärken.
Foodies & Brands behövde en modern logo och hade även önskemål om en webbsida med parallax skrolling. De önskade sig också en lösning där menyn placeras i underkant på sidan.
LÖSNING Logo togs fram i ett typsnitt med handritad känsla. Webbsidan byggdes i ett flexibelt tema.
Kund
År
2014
Min roll
- UX / Digital Designer
- WP-utvecklare
- Konsult
- Utbildare WordPress (redaktörer)
Team övrigt
- Copywriter/fotograf
- Sociala medier-konsult
- Frontend-utvecklare
- Backend-utvecklare
- SEO-konsult
Uppgifter
- Webbplats
- Designa intranet
Business Center
BAKGRUND Business Center (blev nyligen uppköpta av regus), en verksamhet med fyra stycken större kontorshotell. Två i Stockholms innerstad och två i Solna.
PROBLEM Gamla webbplatsen var rörig och byggd av tekniker med dålig UX-kunskap. Den var inte heller mobilanpassad och behövde moderniseras.
Nya webbplatsen skulle vara tvåspråkig och tydligt visa vad verksamheten hade att erbjuda. Även tydligt lyfta fram de olika kontorshotellen. Det skulle även finnas en databas-lista för alla lediga rum. Dessutom behövdes ett eget intranet designas och sättas upp.
LÖSNING De fyra olika kontorshotellen fick egna landningssidor med tydlig information om vad just det hotellet erbjöd. Landningssidorna SEO-anpassades också för geografiska sökord område. På sidan gjordes också en inloggningsfunktion till intranet där man bland annat kunde boka konferensrum.
Konceptbilder togs av fotograf på människor i rörelse.
Kund
År
2015
Min roll
- UX/UI-Designer
- HTML/CSS
- Grafisk formgivare
- Utbildare WordPress (redaktörer)
Team övrigt
- Copywriter
- UX-konsult
- Fotograf
- Front- & backend-utvecklare
Uppgifter
- Logo & grafisk profil
- Webbplats
- Tidningsannonser
- Mässmonter
Erteco
BAKGRUND
Erteco är Scandinaviens ledande leverantör inom plast och gummi. Med kontor i Sverige, Finland och Danmark och bland annat IKEA som kund.
PROBLEMSTÄLLNING
Erteco behövde nå nya målgrupper och potentiella kunders intresse genom bättre närvaro på webben.
De behövde en ny flerspråkig webbplats för de olika nordiska kontoren och marknaderna. De behövde även hjälp med att skapa en ny modern grafisk profil och logotyp.
PROJEKT
Jag och en annan konsult, specialiserad på sociala kanaler, anordnade en workshop med personal från alla kontor i Norden. På workshopen togs det bland annat fram en målgrupps-analys och -strategi för sociala kanaler.
Vi kom fram till strategin att försöka fånga in nya målgrupper genom organiskt sök. Bland annat genom artikelmarknadsföring. Sedan leda dem via olika call-to-action till ett formulär för att få nyhetsbrev. Erteco kunde senare bearbeta dem på olika sätt.
För att hålla budgeten nere användes ett stabilt WordPresstema som byggdes om för att passa ändamålen. Jag anlitade utvecklaren som hade byggt temat för uppdraget (bosatt i Australien).
KUNDNYTTA
Kund
År
2014
Roll
- UX-design
- Frontend
Team övrigt
- Copywriter
- Fotograf
Uppgifter
- Justera logotyp
- Webbplats
URL
Hotelljouren
BAKGRUND Hotelljouren är ett boende som ser till varje individs unika behov oavsett bakgrund. Konkurrensen från andra aktörer hade ökat och det var viktigt att skapa ett seriöst men ändå varm intryck mot kunderna (som främst är socialsekreterare på de olika kommunerna).
LÖSNING Webbplatsen fick en varm mänsklig känsla. Mycket tack vare bilderna men också grafiken. Sidan presenterade det övergripande konceptet men varje hotell fick också en egen undersida med specifik information. Också en nyhetsfunktion skapades.
Fotograf togs in för framtagning av miljöbilder.
Kund
År
2014
Roll
- Art Director
- Digital Designer
- Webbutvecklare
Team övrigt
- Copywriter
- Fotograf
- Matstylist
Uppgifter
- Logotyp (enligt kund egen idé)
- Matfotografering
- Webbplats
- Digitala menyer i restaurangerna
Happy Chicken
BAKGRUND Happy Chicken, en nystartad fast-food kedja inom segmentet friterad kyckling, liknade den internationella kedjan KFC (Kentucky Fried Chicken).
Kunden hade egen idé om en logotyp föreställande en glad kyckling i cartoon-manér. Han ville också sätta upp en webbplats och skapa digitala meny-skyltar inne i restaurangerna.
LÖSNING För ett bra resultat var det viktigt att ta fram fräscha matbilder.
Dels imagebilder för att skapa en känsla på webb och i annonsering men också bra produktbilder för att visa vad man säljer. Fotograf med erfarenhet av mat och en speciell matstylist tog in. Tillfällig studio byggdes upp på plats i restaurangköket.
Logotyp enligt kundens egna idé togs fram med tillhörande grafisk profil. Menyer med produktbilder för de digitala skyltarna inne i restaurangerna sattes ihop. Och en enklare webbplats (som skulle byggas ut senare) byggdes.
Kund
År
2013 – 2018
Roll
- Webbutvecklare
- Konsult
- Rådgivare e-handel
- Utbildare WordPress (redaktörer)
Team övrigt
- Fotograf
- Musée chef
- Konstnärlig ledare
- Artikelförfattare
Uppgifter
- Webbplats
- Löpande underhåll, webb
- Löpande uppdateringar, webb
- Mall nyhetsbrev
- E-handelslösning, judiska böcker
URL
Judiska Museet
BAKGRUND Museet behövde ha en ny modern webbplats där de själva kunde uppdatera texter, bilder, även lägga upp löpande nyheter. Den gamla var hårdkodad och även byggd med hjälp av frames. Det gjorde att den inte blev hittad i sökmotorena. Krav fanns att webbplatsen skulle vara mobilanpassad, vara kopplad till olika sociala medier, innehålla en nyhetsfunktion och vara tvåspråkig. Det skulle även finnas en funktion där besökarna kunde anmäla sig till ett nyhetsbrev. Dessutom skulle sidan innehålla en e-handelslösning där det gick att köpa judiska böcker online.
LÖSNING Sidan byggdes i WordPress och i ett tema som heter Canvas från Woo. Canvas innehåller ingen färdig design utan den behövde byggas upp med HTML och CSS (före Visual Composers tid). Också en webbshop sattes upp i ehandelssystemet Woocommerce.
När sidan var färdig utbildade jag all personal på museet i WordPress. Jag tog också hand om det löpande underhållet under ett par år. La upp nya utställningar med mera. 2016 kom en ny museechef in och ville bygga om sidan från sina egna önskemål. Hon lät byrån Intellecta bygga nya sidan men jag tog senare över det löpnade underhållet.
Kund
År
2010
Roll
- Digital Designer
- Rådgivare e-handel
- Utbildare SEO
Team övrigt
- Fotograf
Uppgifter
- Sätta upp e-handelsplats
- Grafisk profil & Logotyp
Indiana Store
BAKGRUND Indiana, en välkänd klädbutik på Gamla Brogatan i Stockholm med anor från 70-talet, hade bestämt sig för att bli digitala och öppna en e-handelsplats inom segmentet Army Fashion. De behövde hjälp med att omprofilera sig och sätta upp en e-handelsplats.
LÖSNING En ny grafisk profil togs fram med signalfärgen orange. En modern pilspets fick bli symbolen. Efter en hel del research valdes en färdig e-handelsplattform. Fotograf togs in genom kundens egna kontaktnät.
Kund
År
2009
Roll
- Art Director
- UX-design
- Rådgivare e-handel
Team övrigt
- Projektledare
- Back- & frontend utvecklare
- Copywriter
Uppgifter
- Idé / Koncept
- Strategi
- Kommunikation
- Annons (bild + budskap)
Marinshoppen
BAKGRUND Marinshopen, en gammal välkänd butik för båttillbehör i Stockholmsområdet ville bli digitala och börja sälja sina produkter genom e-handel. Det som gjorde det hela lite extra komplicerat, var att det skulle finnas två e-handelslösningar på webbplatsen. En för privatpersoner och en för återförsäljarna. Det visade sig att de hade olika UX-beteende,
LÖSNING Flowchart och high-fidelity wireframes togs fram men på grund av brister i kommunikation verkade inte utvecklaren kunna integrera det senare med CMS:et som tänkt. Kort efter blev Marinshoppen också uppköpta av Mekonomen.
Kund
År
2007-2008
Min roll
- CD / AD / Designer
Team övrigt
- Copywriter
- Projektledare
- Skådespelare, 5 st
- Backend-utvecklare
- Frontend-utvecklare
- Fotograf
- Filmfotograf
- Stylist
- Orginalare
- Filmredigerare
- Filmproduktionsbolag
Uppgifter
- Kampanjesite
- Annonser, DR
- 8 st webbfilmer
Övrigt
- Uppdrag genom webbyrån Reunited
- Skräddarsytt lösning i PHP/HTML/JS
OSRAM Kampanjesite B2B
BAKGRUND OSRAM gick ut med en pitch. De ville göra en kampanj inom B2B-segmentet där åtta olika lampprodukter skulle lyftas fram. Eftersom målgruppen antogs gilla teknik, skulle lösningen vara digital. Byrån där jag var CD/AD vann pitchen med en digital lösning som min arbetsgrupp tagit fram.
LÖSNING Vi började med att ta fram målgrupp. Den visade sig vara smal men viktig och innehålla bara några 100-tal personer. Inköpare, butikspersonal och liknade. Sedan djup-intervjua vi dem, för att försöka förstå behov och relation till Osrams varumärke och produkter. Det visa sig att de valde Osram för deras historia på marknaden, i kombination med gedigen kunskap till skillnad mot sin kinesiska konkurrenter. Som lösning tog vi fram karaktären, ljusexpert Eddi som fick figurerar i fackpress och webb under ett år. Vi tog också fram en tävling på nätet där man svara på frågor om fördelen med olika lampor och kunde vinna en resa.